H+H+ píše: ↑24 úno 2023, 04:23Odpověď není žádné překvápko, ale je vidět, že pořád doufáš. Taky jsem to nevzdal, ale zvolil jsem vyčkávací taktiku. Je klidně možné, že některý výrobce poruší současný trend a vydá něco z předválečné klasiky v kovu. Pak jsem si téměř jistý, že se ostatní chytnou
Modýlky z odkazů jsou pěkné, ale vadí mi materiál. Možná je to předsudek, ale pořád mám pocit, že časem dojde k naleptáni laku, pak tam naskočí pupínky a na závěr se začne karoserie kroutit. Jasně, je to katastrofický scénář, ale s jistotou to neví nikdo .
Než model z resinu, tak za mě raději nic
Trochu mimo téma o předválečných modelech , ale o materiálu modelů Opravdu nevím , co máte mnozí proti rezinu. Všechny údajně špatné vlastnosti jsou nepodložené mýty výmysly a bludy bez znalostí skutečných vlastností materiálů. Rezin je materiál, který narozdíl od kovových slitin časem nedegraduje,tj nemění tvar ani pevnost , ani strukturu materiálu. Je druh pryskřice, tedy reaktoplast, tedy materiál teplem vytvrditelný a,který nepodléhá působení okolí jako termoplast ,pokud na něj ovšem nepůsobí určité chemické vlivy a působení extrémních tepolt,což je v případě modelů snad i vyloučeno, Tvar se může sice časem zdeformovat může, v případě, že již z výroby byl odlitek deformovaný a dodatečně vytvarovaný tvarovaný. Materiál má totiž "paměť " a má tendenci se vracet do původního tvaru. Takže úvahy o leptání laku, kroucení a rozpadu modelu jsou úplně mimo. Zato degradace kovových slin na bázi zinku ,které se používají pro výrobu modelů je známá věc. Jedná se o tzv. mezikrystalickou korozi lidově zvanou "zinkový mor" a některé modely kovové modely také postihuje. Je to proces uvnitř struktury materiálu, který nelze ovlivnit a v konečné fázi skončí jeho rozpadem.Tento jev se dá potlačit přesným chemickým složením slitiny, což není bohužel vždy dodrženo a potom se kovový model nejprve deformuje .odlupuje se a nako nec se rozpadne. Už jsem na tento jev bohužel u několika kovových modelů narazil, zatímco u rezinových nikdy. Mimochodem, nebýt rezinu , tak by mnohé modely nikdy ani nevznikly...
IXO Museum
Re: IXO Museum
Re: IXO Museum
Pozoruji diskusi hodně dlouho a konečně to někdo napsal!!! Resinové modely jsem stavěl už v 80tých letech a žádná degradace na nich do dneška vidět není. Narozdíl od zinkpestu na některých kovových modelech. I ecice veteránů, kterou Ixo pod labelem Altaya vydávala někdy od roku 2006-7 měl kombinaci kovu a resinu. Modely jsem pro sběratele v těch letech dovážel přímo od editora.
A co se týká politiku výrobců, taky bych to nechal na nich. Já sbírám sice rally modely, kterých je aktuálně hromady, ale pamatuji 70tá léta, kdy byl trh zaplaven veterány. Je to prostě dané dobou a odbytem. I když budu hodně zahleděný do svého oboru sbírání, tak vím, že i edice 300-500ks je často celosvětově neprodejná a chápu, že výrobce raději využívá stávající formy, než by investoval do nových a výsledný zisk by byl pochybný. Sběratelů veteránů ubývá, protože ty co jsem já znal jsou dnes ve věku 70+ a mnoho jich zemřelo. Dnešní mladí spíš sbírají youngtimery nebo závodní auta.
I když má pan Peréz po těch letech už asi hodně vyfetovanou makovici, tak pořád vidí hospodářské výsledky. Já pořád čekám, kdy ohne výrobu také do resinu. Jako prodejce resinových stavebnic začínal a třeba se k tomu i vrátí.
Další věcí je chybné tvrzení, že třeba Ixo má formy z novinové edice. Nemá, formy vlastní ten, kdo pro ně modely vyráběl. V Asii se situace mění každým okamžikem. Pan Lang takhle musel den ze dne řešit nové výrobní prostory, když jeho asijský partner přešel bleskurychle na výrobu praček /tuším/.
Pořád je dost šancí na kovové modely, třeba Brooklin dělá pořád poctivé kovové modely. Někdo namítne, že jsou málo výrazné detaily. Ano, jen to dané technologií...resinové formy jsou jemnější než kovové. Stačí se podívat na kovové modely v měřítku 1/18 a porovnat s resinem. Rozdíl je markantní.
A co se týká politiku výrobců, taky bych to nechal na nich. Já sbírám sice rally modely, kterých je aktuálně hromady, ale pamatuji 70tá léta, kdy byl trh zaplaven veterány. Je to prostě dané dobou a odbytem. I když budu hodně zahleděný do svého oboru sbírání, tak vím, že i edice 300-500ks je často celosvětově neprodejná a chápu, že výrobce raději využívá stávající formy, než by investoval do nových a výsledný zisk by byl pochybný. Sběratelů veteránů ubývá, protože ty co jsem já znal jsou dnes ve věku 70+ a mnoho jich zemřelo. Dnešní mladí spíš sbírají youngtimery nebo závodní auta.
I když má pan Peréz po těch letech už asi hodně vyfetovanou makovici, tak pořád vidí hospodářské výsledky. Já pořád čekám, kdy ohne výrobu také do resinu. Jako prodejce resinových stavebnic začínal a třeba se k tomu i vrátí.
Další věcí je chybné tvrzení, že třeba Ixo má formy z novinové edice. Nemá, formy vlastní ten, kdo pro ně modely vyráběl. V Asii se situace mění každým okamžikem. Pan Lang takhle musel den ze dne řešit nové výrobní prostory, když jeho asijský partner přešel bleskurychle na výrobu praček /tuším/.
Pořád je dost šancí na kovové modely, třeba Brooklin dělá pořád poctivé kovové modely. Někdo namítne, že jsou málo výrazné detaily. Ano, jen to dané technologií...resinové formy jsou jemnější než kovové. Stačí se podívat na kovové modely v měřítku 1/18 a porovnat s resinem. Rozdíl je markantní.
Re: IXO Museum
Však taky nikomu nebráním, aby si závoďaky a youngtimery z resinu kupoval. Napsal jsem svůj pocit. Nebudu kupovat něco, co nechci
Re: IXO Museum
Takto: Prečo zbierame kovové modely ? No, lebo sme vyrastali na "angličákoch", ktoré nám učarovali práve preto, lebo boli kovové. Vo vtedajšom socialistickom svete sme boli obklopení plastovými/bakelitovými, prípadne plechovými hračkami, polomodelmi i všelijakými plastovými modelovými stavebnicami ... a práve preto nás za srdce svojou solídnosťou chytili kovové modely... (z Drobného tovaru, Priora, Tuzexu či predajne Alfa v Prahe, či dokonca sovietskej predajne Ural) - a to v nás zostalo... Preto aj toto fórum je fórum predovšetkým o kovových automodeloch. Nespochybňujem kvalitu modelov z dnešného rezinu - len, keď Vám padnú na zem, nenávratne sa poškodia, nemajú plexi okná, ale z fólie, ktorá je pri pohľadu zboka často zvlnená a má vnútorné pnutie, a preto sa na zaobleniach často odlepuje, odlepujú sa aj staniolové "chrómové" lišty, predné reflektory (Neo) sú skalené akoby mali kataraktu, majú fixné kolesá a akési pružiny, ktoré ich spolu so skrutkou fixujú k podstavcu a sú aj (podľa mňa) bezdôvodne (?) drahé. Áno, sú detailnejšie - podľa mňa až zbytočne. Z mojej skúsenosti - zamakový model som ešte so Zn-morom nemal (ale už som videl); ale je aj pravda, že na približne 10-20 % modelov sa časom vyskytne na laku krupica (čo ale nie je mor). Väčšinou potom takýto model obmením... Avšak som na základe vlastnej skúsenosti presvedčený, že model, ktorý cca 10 rokov vydrží v zánovnom stave, vydrží aj ďalších 50-100 rokov. Závisí aj od skladovania modelov, vlhko, mráz, priame slnko, zmeny teplôt, cigaretový dym, prach - im škodia. Degradácii okrem toho podlieha aj plast (praská, alebo sa rozpadá - interiéry niektorých Mebetoysov), agresívny gumoplast pneumatík vie tiež spáchať škody na plastových diskoch kolies i plastových podstavcoch modelov, plexi okná sa niekedy vedia skaliť a pavučinkovo popraskať, laky niektorých modelov sú trvale "mäkké", takže sa na hranách "ochytávajú" ... no je to nástrah až-až. Ale urobím aj výnimku, viď AutoCult model Tatra 603-X (neodolal som) a áno, reziny väčšinou majú dokonale hladký povrch a krásny lak...
Re: IXO Museum
Jaj, zajímavá diskuze...
Nedá mi to se k tomu nevyjádřit. V mé sbírce není ani jeden čistě resinový model. Přitom jsem měl sbírku cca 70 klasických vozů v 1:43, vše z resinu. Od takových firem jako Matrix, AutoCult, Esval a pod. Takže by se mělo jednat o celkem kvalitní výrobce. Výsledkem mé zkušenosti s resinovými modely je, že jsem celou tuto sbírku rozprodal a už resinový model nechci ani vidět. Kaden u mě s přechodem na čistokrevné resiny skončil také. Takže pár poznámek pro horlivé zastánce resinů :
1/ Konstrukce resinových modelů je odfláknutá. Jedná se o malé série, kde nemá smysl řešit důkladně technologické montážní záležitosti (hrany, otvory, osazení) a vše je ponecháno na ruční práci montážníků. Výsledkem je, že narazit na opravdu kvalitně složený resinový model je tak 50/50 loterie. Montážníci za to nemohou, s tím s čím pracují se to většinou kvalitně udělat nedá. U mnoha resinových součástek ani nemusíme čekat na jakýkoli faktor času, ony jsou pokroucené a zdeformované už z výroby.
2/ Vždy by se měla používat odpovídající technologie dle součástky, kterou tvořím. Resin je určitě vhodný materiál, ale nikoli na velké odlitky, ale na detaily. Ty se určitě dají vyrobit lépe z resinu, než z kovu, jsou jemnější. Pokud ale pustím resin do velkých celků, spolehnu se na mizerné formy, protože se jedná o malé série a chci udržet rozumnou cenu, výsledkem jsou ony deformace, tvarová nahodilost a nepřesnost a tudíž nesložitelnost. Pokud v těchto malých sériích použiju skutečně kvalitní formy, cena se prudce zvedá.
3/ V měřítku 1:18 je resinová technologie přímým popřením smyslu toho měřítka, které vzniklo proto, aby se modely daly otevírat, aby se daly modelovat podvozky, motory atd. Je to smutné, když za poměrně vysoké peníze dostávám nikoli MODEL ale 3D obrázek, navíc doplněný o některé 2D detaily, což působí v 1:18 až komicky.
4/ Jde zde také o samotnou filozofii firem, jejich přístup k tvorbě produktů, jejich vztah k zákazníkům. V dnešní době již zřejmě irelevantní pojmy. Resinová technologie dala firmám úžasnou možnost jak s prominutím ojebávat sběratelé, tahat jim peníze z kapes, s minimálním úsilím dosáhnout maximálního zisku, zrychlit celý koloběh vývoj, výroba, výstupní kontrolu vypustíme, prodej s pozlátkem a rychle hurá na další model. Vždyť často balení, plexi vitríny, krabičky, podstavce jsou provedeny kvalitněji, než samotný model. K tomu nízký limit, vytvoření pocitu vzácnosti, marketing - rychlokvašky, pozlátko, navoněná bída. Za toto já ODMÍTÁM DÁVAT SVÉ PENÍZE.
5/ Pár příkladů z praxe. Stačí porovnat například 1:18 resin BBR, diecast CMC, cena podobná, z kolika dílů se model skládá, jaké jsou použité materiály, jaká je funkčnost. Nebo jiný příklad, první Tatra sklápěč 8x8 od Kadenu a jejich poslední hasičská klubová 4x4 CAS24 pro rok 2022, přesnost provedení, kvalita jednotlivých součástí.
6/ Tak trochu s nadsázkou... Co bych asi raději sbíral... Český křišťál... Míšeňský porcelán... nebo plastové kelímky (které by byly za stejnou cenu, ne li dražší) ???
Nedá mi to se k tomu nevyjádřit. V mé sbírce není ani jeden čistě resinový model. Přitom jsem měl sbírku cca 70 klasických vozů v 1:43, vše z resinu. Od takových firem jako Matrix, AutoCult, Esval a pod. Takže by se mělo jednat o celkem kvalitní výrobce. Výsledkem mé zkušenosti s resinovými modely je, že jsem celou tuto sbírku rozprodal a už resinový model nechci ani vidět. Kaden u mě s přechodem na čistokrevné resiny skončil také. Takže pár poznámek pro horlivé zastánce resinů :
1/ Konstrukce resinových modelů je odfláknutá. Jedná se o malé série, kde nemá smysl řešit důkladně technologické montážní záležitosti (hrany, otvory, osazení) a vše je ponecháno na ruční práci montážníků. Výsledkem je, že narazit na opravdu kvalitně složený resinový model je tak 50/50 loterie. Montážníci za to nemohou, s tím s čím pracují se to většinou kvalitně udělat nedá. U mnoha resinových součástek ani nemusíme čekat na jakýkoli faktor času, ony jsou pokroucené a zdeformované už z výroby.
2/ Vždy by se měla používat odpovídající technologie dle součástky, kterou tvořím. Resin je určitě vhodný materiál, ale nikoli na velké odlitky, ale na detaily. Ty se určitě dají vyrobit lépe z resinu, než z kovu, jsou jemnější. Pokud ale pustím resin do velkých celků, spolehnu se na mizerné formy, protože se jedná o malé série a chci udržet rozumnou cenu, výsledkem jsou ony deformace, tvarová nahodilost a nepřesnost a tudíž nesložitelnost. Pokud v těchto malých sériích použiju skutečně kvalitní formy, cena se prudce zvedá.
3/ V měřítku 1:18 je resinová technologie přímým popřením smyslu toho měřítka, které vzniklo proto, aby se modely daly otevírat, aby se daly modelovat podvozky, motory atd. Je to smutné, když za poměrně vysoké peníze dostávám nikoli MODEL ale 3D obrázek, navíc doplněný o některé 2D detaily, což působí v 1:18 až komicky.
4/ Jde zde také o samotnou filozofii firem, jejich přístup k tvorbě produktů, jejich vztah k zákazníkům. V dnešní době již zřejmě irelevantní pojmy. Resinová technologie dala firmám úžasnou možnost jak s prominutím ojebávat sběratelé, tahat jim peníze z kapes, s minimálním úsilím dosáhnout maximálního zisku, zrychlit celý koloběh vývoj, výroba, výstupní kontrolu vypustíme, prodej s pozlátkem a rychle hurá na další model. Vždyť často balení, plexi vitríny, krabičky, podstavce jsou provedeny kvalitněji, než samotný model. K tomu nízký limit, vytvoření pocitu vzácnosti, marketing - rychlokvašky, pozlátko, navoněná bída. Za toto já ODMÍTÁM DÁVAT SVÉ PENÍZE.
5/ Pár příkladů z praxe. Stačí porovnat například 1:18 resin BBR, diecast CMC, cena podobná, z kolika dílů se model skládá, jaké jsou použité materiály, jaká je funkčnost. Nebo jiný příklad, první Tatra sklápěč 8x8 od Kadenu a jejich poslední hasičská klubová 4x4 CAS24 pro rok 2022, přesnost provedení, kvalita jednotlivých součástí.
6/ Tak trochu s nadsázkou... Co bych asi raději sbíral... Český křišťál... Míšeňský porcelán... nebo plastové kelímky (které by byly za stejnou cenu, ne li dražší) ???
Re: IXO Museum
Pod toto sa dá podpísať. A bod 4 si vystihol úplne presne. A preto (limitky) / aj napriek tomu (odrb) sa resin v dnešnej dobe tak rozmohol.
U mňa je len jediný rozdiel, ja resin neodmietam úplne a ak sa jedná o kúsok, kde je pravdepodobnosť, že bude aj z kovu nolová a model z resinu sa podaril, tak si ho kúpim. Ale naozaj musí stáť za to (a nemyslím cenu ). Momentálne mám 12 modelov z resinu, ale je zo len malý zlomok z mojej zbierky (cca 1,5 % ).
U mňa je len jediný rozdiel, ja resin neodmietam úplne a ak sa jedná o kúsok, kde je pravdepodobnosť, že bude aj z kovu nolová a model z resinu sa podaril, tak si ho kúpim. Ale naozaj musí stáť za to (a nemyslím cenu ). Momentálne mám 12 modelov z resinu, ale je zo len malý zlomok z mojej zbierky (cca 1,5 % ).
Škoda 1:43 a 1:18, Tatra 1:43, rally 1:43 + srdcovky 1:čokoľvek
Re: IXO Museum
No, vidím, že jsem ti způsobil obsáhlou diskuzi svojí nevinnou poznámkou, že se mi líbí 2 modely "amerik", z resinu. Tak taky přispěju pár postřehy:
Mám 85 modelů, z toho 12 z resinu:
1) Veteráni: mám vše z kovu, je jeden Cord od Esvalu. Před pár lety jsem neodolal, byl za 60 éček. Dnes ho Esval prodává tuším za stovku. Stojí mi ve vitránce vedle Chryslera (IXO MUS), který jsem pořídil cca za 30 éček. Ve vitríně ani při bližším pohledu rozdíl v kvalitě není patrný (oba jsou moc hezké modely).
2) Mám pár modelů F1 z mého oblíbeného období cca 1973 - 1985. Pár Ferrari ze 70 let z kovu ze série LaStoria, pak sérii zařízli. Zbytek F1 z resinu - Spark, protože v kovu nekoupíš. No, teď přikoupím Ferrari z minulého roku z Monzy, protože jsem tam byl fyzicky přítomen - a mám 2 možnosti: Kov - Bburago, nebo resin Look Smart. Sofiina volba.
3) Pár modelů z Le Mans 70 let - dříve dělalo i IXO, teď asi jediná rozumná volba - resin Spark.
4) Někdy je možnost volby - třeba mám Bugatti 57G - vítěze Le Mans 1937 a 1939. Volba IXO nebo Spark - od Sparku model bypadá o mnoho lépe.
Takže závěr, s kvalitou resinu jsem problémy neměl - možná štěstí. Otevírání dveří na resinu 1:43 a otáčení kol mě netrápí. Co mě vytáčí, je ten nepoměr ceny kovu a resinu, který ve výsledku na modelu ve vitríně nepoznám. No, a jestli takový Spark byl dobrá volba mezi resiny v poměru kvalita / cena, tak v posledních letech mohutně dotahuje.
JInak když jsem začínal se sbírání, byly modely z kovu a pár exotů z resinu. Dnes je to přesně naopak. Kdo zbyl? IXO, Norev ... jo, Bburago . A jak tu píše někdo nahoře, moji oblébení veteráni už nezajímají nikoho.
Mám 85 modelů, z toho 12 z resinu:
1) Veteráni: mám vše z kovu, je jeden Cord od Esvalu. Před pár lety jsem neodolal, byl za 60 éček. Dnes ho Esval prodává tuším za stovku. Stojí mi ve vitránce vedle Chryslera (IXO MUS), který jsem pořídil cca za 30 éček. Ve vitríně ani při bližším pohledu rozdíl v kvalitě není patrný (oba jsou moc hezké modely).
2) Mám pár modelů F1 z mého oblíbeného období cca 1973 - 1985. Pár Ferrari ze 70 let z kovu ze série LaStoria, pak sérii zařízli. Zbytek F1 z resinu - Spark, protože v kovu nekoupíš. No, teď přikoupím Ferrari z minulého roku z Monzy, protože jsem tam byl fyzicky přítomen - a mám 2 možnosti: Kov - Bburago, nebo resin Look Smart. Sofiina volba.
3) Pár modelů z Le Mans 70 let - dříve dělalo i IXO, teď asi jediná rozumná volba - resin Spark.
4) Někdy je možnost volby - třeba mám Bugatti 57G - vítěze Le Mans 1937 a 1939. Volba IXO nebo Spark - od Sparku model bypadá o mnoho lépe.
Takže závěr, s kvalitou resinu jsem problémy neměl - možná štěstí. Otevírání dveří na resinu 1:43 a otáčení kol mě netrápí. Co mě vytáčí, je ten nepoměr ceny kovu a resinu, který ve výsledku na modelu ve vitríně nepoznám. No, a jestli takový Spark byl dobrá volba mezi resiny v poměru kvalita / cena, tak v posledních letech mohutně dotahuje.
JInak když jsem začínal se sbírání, byly modely z kovu a pár exotů z resinu. Dnes je to přesně naopak. Kdo zbyl? IXO, Norev ... jo, Bburago . A jak tu píše někdo nahoře, moji oblébení veteráni už nezajímají nikoho.
Re: IXO Museum
Možno trochu k téme rezin či kov.
Pred pár dňami pri veslovani po nete som objavil fotku tejto zbierky a aj som si foto uložil do tabletu.
Pritom nemám a asi ani nebudem mať žiaden takýto model vo svojej zbierke, lebo sú to vozy mimo môjho záberu. No je to pre mňa parádna zbierka, pekne vystavená a vidno, že on tým žije.
Foto krásne ukazuje, že toho chlapa moc nezaujíma či to je kov, rezin, otvára sa niečo, má 1000 častí, odpružené kolá či napevno, alebo že má viacero rovnakých modelov v rôznych farbách. Pritom určite je z niektorého modelu viac a z iného menej nadšený a má v zbierke svojich favoritov.
On jednoducho zbiera modely svojich obľúbených automobilov vo svojej obľúbenej mierke, čo ho prepodkladám teší a napľňa. A mne pohľad na ňu “oko” potešilo.
A to je to naše zberateľstvo, zbierame to, čo sa nám páči, no v podstate to robíme hlavne pre seba. Ale mali by sme vedieť poobzerať a potešiť sa aj z druhých zbierok, aj keď sú voči našej zbierke “iné”.
Pred pár dňami pri veslovani po nete som objavil fotku tejto zbierky a aj som si foto uložil do tabletu.
Pritom nemám a asi ani nebudem mať žiaden takýto model vo svojej zbierke, lebo sú to vozy mimo môjho záberu. No je to pre mňa parádna zbierka, pekne vystavená a vidno, že on tým žije.
Foto krásne ukazuje, že toho chlapa moc nezaujíma či to je kov, rezin, otvára sa niečo, má 1000 častí, odpružené kolá či napevno, alebo že má viacero rovnakých modelov v rôznych farbách. Pritom určite je z niektorého modelu viac a z iného menej nadšený a má v zbierke svojich favoritov.
On jednoducho zbiera modely svojich obľúbených automobilov vo svojej obľúbenej mierke, čo ho prepodkladám teší a napľňa. A mne pohľad na ňu “oko” potešilo.
A to je to naše zberateľstvo, zbierame to, čo sa nám páči, no v podstate to robíme hlavne pre seba. Ale mali by sme vedieť poobzerať a potešiť sa aj z druhých zbierok, aj keď sú voči našej zbierke “iné”.
Re: IXO Museum
Zdravím kolegovia
Tiež napíšem nejaký názor na túto tému. Mám okolo 1400 modelov. Počet resinových neviem odhadnúť ale snažím sa zbierať kov. A tu je môj kameň úrazu. Zbieram koncepty od talianskych dizajnérov/ Bertone, Pininfarina, Italdesign/ a celkovo je zbierka orientovaná na dizajn. Ja ani nemám na výber koncepty týchto dizajnérov sa síce pekne rozbehli, sú vo výrobe a nové pribúdajú ale len v resine. Bol by som šťastný keby sa niekto pokúsil ich vyrobiť v kove no nestane sa. A ak by som zamietol resin tak by som mal len hračky zo 70tých a 80tých rokov a nie model konceptu vo vitrínke.
Prvé koncepty som mal od alezanu a staval som si ich sám, kvalita resinu od alezanu je výborná, priemerný modelár to zvládne. Neskôr pribudol spark, neo, autocult, matrix ale už hotové kusy, tam už som mohol len dúfať ,že mi príde slušne zložený model, márne, vždy niečo bolo a mám aj zlu skúsenosť s kúpou zo zahraničia, akonáhle vedia že model ide na Slovensko tak pošlú asi vždy ten najhorší možný, najviac poškodený.
No a mám skúsenosť aj s výrobcom Yow modellini, a to je už modelárčina na inej úrovni, model je občas tak pokrútený, že mám chuť ho vyhodiť ale potom schladím hlavu, predýcham , poviem si že ich je len 30 kusov celkovo, zavriem oči a skladám ďalej. Niektoré som objednal viackrát a až na tretí pokus sa mi ho podarí postaviť obstojne / Lancia Sibilo/ a niektoré som rád, že sa mi vôbec dostali do rúk / Bertone Village/
Tiež napíšem nejaký názor na túto tému. Mám okolo 1400 modelov. Počet resinových neviem odhadnúť ale snažím sa zbierať kov. A tu je môj kameň úrazu. Zbieram koncepty od talianskych dizajnérov/ Bertone, Pininfarina, Italdesign/ a celkovo je zbierka orientovaná na dizajn. Ja ani nemám na výber koncepty týchto dizajnérov sa síce pekne rozbehli, sú vo výrobe a nové pribúdajú ale len v resine. Bol by som šťastný keby sa niekto pokúsil ich vyrobiť v kove no nestane sa. A ak by som zamietol resin tak by som mal len hračky zo 70tých a 80tých rokov a nie model konceptu vo vitrínke.
Prvé koncepty som mal od alezanu a staval som si ich sám, kvalita resinu od alezanu je výborná, priemerný modelár to zvládne. Neskôr pribudol spark, neo, autocult, matrix ale už hotové kusy, tam už som mohol len dúfať ,že mi príde slušne zložený model, márne, vždy niečo bolo a mám aj zlu skúsenosť s kúpou zo zahraničia, akonáhle vedia že model ide na Slovensko tak pošlú asi vždy ten najhorší možný, najviac poškodený.
No a mám skúsenosť aj s výrobcom Yow modellini, a to je už modelárčina na inej úrovni, model je občas tak pokrútený, že mám chuť ho vyhodiť ale potom schladím hlavu, predýcham , poviem si že ich je len 30 kusov celkovo, zavriem oči a skladám ďalej. Niektoré som objednal viackrát a až na tretí pokus sa mi ho podarí postaviť obstojne / Lancia Sibilo/ a niektoré som rád, že sa mi vôbec dostali do rúk / Bertone Village/
Re: IXO Museum
No vida. Situace na úseku kovové klasiky je pořád špatná, ale diskuze mě fakt potěšila