nOstalgia
Re: nOstalgia
Začátkem 60. let nudnou nabídku Mototechny doplnily další dovozy zapadnich aut: Ford Cortina, Renault 8, Simca Elysee a Hillman Minx. O pár let později ještě Simca 1300 a hnusný Renault 6.
Re: nOstalgia
Tato auta jsem myslel jako sporadicky dostupná v Mototechně. Těch typů bylo i víc, ale početně jich tolik zas nebylo. Ono to bylo i proto, že i celkově bylo aut podstatně méně a vlastnit v šedesátých letech automobil byl ještě poměrně luxus a tak získat uvedený automobil nebylo pro běžného člověka, který tehdy na nové auto obvykle šetřil celý život ,zrovna snadné. A nedostalo se ani na ty, kteří peníze na takové auto tehdy měli....
Re: nOstalgia
Je to tak, nových aut bylo celkove málo a jezdilo v běžném provozu dost predvalecnych. Která západní auta z přelomu 50-60. let mi v přehledu chybí? Diky
Re: nOstalgia
Z přelomu 50. - 60. myslím v přehledu nechybí nic. Z pozdější doby určitě Renault 16 ,Simca 1301 a Austin Allegro. Myslím i něco málo Saabů 96 a Fiatů 127 a 128.Jestli se ale dostaly do Mototechny, nebo jen do Tuzexu opravdu nevím.Fiatů mělo být dovezeno údajně mnohem víc, ale kontrakt byl prý z naší strany zrušen a začaly se dovážet Žigulíky. Zda to první je pravda taky nevím,ale to druhé pravda na dlouhou dobu byla..
Re: nOstalgia
Zopár záberov na predajné miesta Mototechny so západnými autami:
Jan Tuček sa v jednom článku zmienil aj o počtoch prihlásených vozidiel v roku 1989.
V Československu vtedy jazdili napr. tieto západné autá:
Fiat 850- 15 ticís kusov, Fiat 600- 14 tisíc, Fiat 127- 13,5 tisíc, Simca 1301/1501 cez 9 tisíc kusov, Ford Cortina v troch generáciách 7 tisíc, Fiat 128- 7 tisíc.
Jan Tuček sa v jednom článku zmienil aj o počtoch prihlásených vozidiel v roku 1989.
V Československu vtedy jazdili napr. tieto západné autá:
Fiat 850- 15 ticís kusov, Fiat 600- 14 tisíc, Fiat 127- 13,5 tisíc, Simca 1301/1501 cez 9 tisíc kusov, Ford Cortina v troch generáciách 7 tisíc, Fiat 128- 7 tisíc.
Re: nOstalgia
Pokud jsme se přesunuli do 70. let, tak kromě zde uvedených bych ještě upozornil na výše zmíněný Renault 18, Fiat 131 Mirafiori 1600, Toyotu Corona 1500 a ještě pro úplnost v menších počtech byly k mání pro vybrané zákazníky Renault 15, Talbot 1510 a Chrysler-Simca 160/180ja1 píše:Z přelomu 50. - 60. myslím v přehledu nechybí nic. Z pozdější doby určitě Renault 16 ,Simca 1301 a Austin Allegro. Myslím ...
Jinak takových, kteří by si západní auto koupili za celoživotní úspory, tak těch asi moc nebylo. Ten, kdo tehdy čekal u "píchaček" na 14,00 hod. (až mu padne a vyrazí s kamarády chlemtat do hospody desítku), tak na takové auto neušetřil nikdy. Kromě vedoucích pracovníků, lékařů a umělců, si západní auta kupovali zejména schopní řezníci, zelináři, vedoucí restaurací, čerpadláři, možná pak také zdatní meloucháři. Pro takové nebyl problém si pořadí koupit (normálka se čekalo až sedm let) a to "správné" auto měli prakticky hned. Otázku, zda takový nestandardní postup byl správný, to bych tady neřešil, protože morální hodnoty byly značně pokřivené. Ta auta za to ovšem nemohla
Re: nOstalgia
Rok 1982 - Mototechna Pardubice - Fiat Polský 125p, Škoda 105L, Wartburg 353 a hned vedle Fiat 131 (169000.-), Renault 5 (148000.-) a Fiat 127(109000.-).
Re: nOstalgia
H+H+: Presne ako píšeš, tie autá, ani socialistické, nemohli za to, v akom politickom systéme boli predávané, používané.
Ľudia s nižším príjmom sa neskôr mohli dostať k ojazdenej Simce či Cortine, avšak za svoj sen museli stále riadne zaplatiť. Navyše dostupnosť náhradných dielov bola mizerná a preto nemali s takým autom vyhrané. Nehovoriac o tom, že tieto drahé autá pôvodní majitelia často ani nešetrili, pretože si mohli hocikedy kúpiť nový. Preto sa k druhému či tretiemu majitelovi dostali v značne opotrebovanom stave a radosť z naplneného sna sa často rozplynula pri prvom technickom probléme a následnej návšteve servisu.
Ľudia s nižším príjmom sa neskôr mohli dostať k ojazdenej Simce či Cortine, avšak za svoj sen museli stále riadne zaplatiť. Navyše dostupnosť náhradných dielov bola mizerná a preto nemali s takým autom vyhrané. Nehovoriac o tom, že tieto drahé autá pôvodní majitelia často ani nešetrili, pretože si mohli hocikedy kúpiť nový. Preto sa k druhému či tretiemu majitelovi dostali v značne opotrebovanom stave a radosť z naplneného sna sa často rozplynula pri prvom technickom probléme a následnej návšteve servisu.
-
- Příspěvky: 22
- Registrován: 05 čer 2013, 21:21
Re: nOstalgia
ešte si pamätám zo slovenských ulíc 90-tych rokov fiat 1300/1500, cca 10 som ich určite zaregistroval, dal sa tiež kúpiť ako nový?
a dve moje staršie fotomontáže, ako to mohlo vyzerať na parkovisku v 80tych rokoch
a dve moje staršie fotomontáže, ako to mohlo vyzerať na parkovisku v 80tych rokoch
Re: nOstalgia
Fiat 1300/1500 bylo možné koupit pouze v Tuzexu, případně legálně dovézt jako svatební dar od příbuzných na zapade
Zajimavosti je, že pozdější Fiat 125p mel motory 1300/1500 právě z tohoto typu. To pravý "italak" 125 z Tuzexu měl novy motor 2x OHC 1600.
Zajimavosti je, že pozdější Fiat 125p mel motory 1300/1500 právě z tohoto typu. To pravý "italak" 125 z Tuzexu měl novy motor 2x OHC 1600.
Naposledy upravil(a) H+H+ dne 04 úno 2016, 12:02, celkem upraveno 1 x.