lada píše:Ještě k těm autobusům s neděleným zadním oknem http://cs.wikipedia.org/wiki/Karosa_%C5%A0D_11
K doplnění odkazu.Autobusy ŠD 11 začínaly po funkčním vzorku stokusovou sérií Evropabus,která byla vyrobena ve dvou dávkách v roce 1968 a 69,jak je v odkazu napsáno,ale bez prototypu,protože konstrukce vycházela z tehdy už sériové městsské verze ŠM.Podstatným vzhledovým znakem byla nedělené přední a zadní okno,které bylo užší,než přední a tím je i pozměněná zadní partie oproti ŠM,která autobusu velmi slušela a také pouze jedny"bouchací"dveře vpředu.Mimochodem nedělená okna měly i tři funkční vzorky,devět kusů ověřovací série a první série městské verze ŠM do poloviny roku 1966 a také funkční vzorek kloubové verze ŠM 16,5.Pak už byla okna dělená.Jinak úplné označení verze Evropabus Je ŠD 11.2032 až 36 podle výbavy.Pro tažení rotelu LP 30 byla určena verze ŠD 11.2033 a není úplně pravda,že to byly jen autobusy z počátku série jak je uvedeno v odkaze.Bylo jich vyrobeno stejně,jako rotelů,tedy šest a byly to výrobní čísla série 001,002,003,052,053 a 095.Evropabusy měly mnoho dílů dovážených z tehdejšíhch západních kapitalistických zemí,včetně zmíněných nedělených oken.To bylo po roce 1968 nežádoucí,proto byla další výroba zastavena a znovu se výroba ŠD obnovila až v roce 1974 typem ŠD11.2040 a 2040 Turist u kterých byly ale všechny díly už domácí,nebo ze zemí RVHP a výroba byla co nejvíce unifikována s ostatními vyráběnými verzemi už s novými nárazníky a provedením blatníků.Vzledově je tedy tento typ podobný ostatním typům Má tedy dělená přední i zadní okna,která dostal už sériový typ ŠM ve zmíněném roce 1966, protože nikd nedokázal tak velké panoramatické sklo odpovídající kvality u nás ani jinde v RVHP vyrobit.Pokusy sice byly ,ale skla praskala....Tím se pozměnmila i zadní partie a vzhledově to autobusu uškodilo.Další podstatnou vzhledovou změnou byly další zadní bouchací dveře,které již vyžadovaly nové předpisy.Takže model v tomto foru je označen správně ,včetně roku výroby ,přesněji to je ŠD11.2040 Turist,který byl vybaven přetlakovým větráním pro které jsou na střeše dva vstupy vzduchu,čímž se liší vizuáně od běžné verze bez tohoto větrámí.Představuje tedy poslední verzi typu ŠD11,protože výroba této řady byla ukončena během roku 1981,kdy byl do sériové výroby zaveden typ C734 (linkový) a později i další verze této řady.I když opravdu úplně poslední verze ŠD11 byl dálniční expres pro linku Praha-Brno,ten byl ale vzhledově prakticky stejný jako typ Turist v oranžové barevné variantě.Ale i k modelu,aby to nebylo jen o předloze. Model vypadá pěkně a je sestavený čistě individuálně jako stavebnice z dílů od pana Plodíka.Mám pravdu? Chtělo by ho ale jěště polidštit doplněním SPZ,logem dopravce.To myslím ale úplně stačí.Ač jsem i modelář u aut nejsem příznivcem patiny a když ,tak jen velmi decentní....Jinak kritika,že to je model je typ ŠL,na to nelze reagovat.....